Din Egiptul antic până în zilele noastre, machiajul este o modalitate tipic umană de redefinire a identității și a versiunii „publice” a propriei persoane. Nu trebuie să fii un expert în domeniu: folosirea machiajului pentru a experimenta și a sublinia diferite versiuni ale propriei persoane este la îndemâna oricui!

Adesea, în sensul comun, machiajul este banalizat și trasat la un fel de „frivolitate” predominant feminină. Nimic nu ar putea fi mai fals. Nu numai pentru că aspectele feminine sunt orice altceva decât frivole, ci și pentru că machiajul poate fi un mijloc puternic de exprimare și de redefinire a propriei identități (și suntem din ce în ce mai obișnuiți să vedem chiar și chipuri masculine împodobite cu machiaj). Nu toată lumea poate să nu aibă la dispoziție make-up artiști profesioniști, dar experimentarea și îndrăzneala de a ne prezenta în oglindă în versiuni noi este o posibilitate accesibilă și, în ansamblu, mai puțin costisitoare decât în urmă cu ceva timp. În zilele noastre, diverse site-uri pun la dispoziție tipuri de produse pe care altădată le-am fi găsit doar în arsenalul make-up artiștilor profesioniști. Pe site-uri precum Makeup.co.uk, este posibil să găsim mai multe mărci, cum ar fi Pupa și altele, care oferă o gamă de produse cosmetice care acoperă toate nevoile: atât pe cele ale celor mai experimentate, cât și pe cele ale începătorilor.

Ce înseamnă machiajul din punct de vedere psihologic?

În Egiptul antic, toată lumea obișnuia să se machieze, bărbați și femei. Acest tip de „machiaj ante litteram” făcea parte din cultul mai larg al corpului și al frumuseții care caracteriza această cultură antică și care a căpătat semnificații sociale și religioase importante, în funcție de amestecurile și pigmenții folosiți.

Acest exemplu – dar ar putea fi date și multe altele – ne ajută să „lărgim câmpul” dincolo de viziunea îngustă a modernității noastre consumiste. Purtarea machiajului este o tradiție aproape la fel de veche ca și culturile umane, care toate folosesc și au folosit întotdeauna, în diferite moduri, corpul și modalitățile de a-l picta sau împodobi pentru a exprima semnificații culturale.

În Antichitate, pigmenții folosiți pentru a decora corpul erau destinați să transmită mesaje preponderent colective, exprimând semnificații religioase sau cele referitoare la rangul social al unei persoane.

În prezent, trăim în societăți mai mult individualiste decât colectiviste, iar machiajul este probabil mai ales un mod de definire și de comunicare a mesajelor privind identitatea și individualitatea noastră. Este o modalitate complet non-verbală de a comunica celorlalți cine suntem, cum dorim să fim văzuți, care este versiunea „publică” a noastră cu care dorim să fim identificați.

Puterea terapeutică a machiajului

Aceste semnificații personale și identitare nu sunt întotdeauna evidente pentru cei care folosesc machiajul, am spus că sunt adesea împovărați de prejudecăți și stereotipuri care îl identifică ca fiind o frivolitate superfluă sau, dimpotrivă, ca un fel de fațadă obligatorie care trebuie purtată pentru a fi prezentabil în fața celorlalți.

Ne putem imagina aceste două poziții absolute ca fiind extremele unui continuum: de care parte v-ați poziționa? Este machiajul o rutină căreia simțiți că nu trebuie să îi acordați prea multă importanță, ca și cum ar fi o pierdere de timp, sau este un fel de „datorie” de îndeplinit în fiecare dimineață, în care nu puteți găsi nicio bucurie? Sau poate că ești pe poziții mai nuanțate (și se știe că nuanțele în machiaj sunt totul!).

Poate că fiecare poate recupera o dimensiune mai personală în care poate trăi și actul de a se machia ca pe un mijloc, printre altele, de a exprima ceva din sine, recuperând acea valoare mai profundă pe care o avea, așa cum am văzut, și pentru popoarele antice. Dar cum?

Cum să începi să te machiezi bine?

Nu trebuie să fiți make-up artist pentru a experimenta pe voi înșivă produse care să vă pună în valoare personalitatea și punctele forte. Totul este să fim clari în legătură cu cine suntem și ce vrem să arătăm despre noi înșine.

Dacă ne gândim bine, este interesant cât de ambivalent este înțelesul termenului „machiaj”: pe de o parte, indică un artificiu, un truc, un expedient pentru a arăta ceva și a ascunde altceva. Pe de altă parte, se referă la machiaj ca la o punere în valoare a trăsăturilor faciale, o armă de seducție, un mijloc de comunicare cu ceilalți.

Ce înseamnă un machiaj bun? Din punct de vedere psihologic, cu siguranță înseamnă să lăsăm deoparte artificiile și să căutăm un stil care să pună în valoare ceea ce simțim că suntem cu adevărat (în interior și în exterior). Machiajul nu trebuie să ne facă să arătăm ca altcineva, ci să pună în valoare ceea ce simțim că suntem.

A ne permite să experimentăm produse, modalități și stiluri diferite în aplicarea machiajului ar putea fi o activitate deloc frivolă. Poate că momentele din viața noastră în care ne simțim cel mai mult atrași de aceste experimente sunt și cele în care trecem într-un fel prin reorganizări sau schimbări de identitate: nimeni nu se machiază în același mod de la adolescența timpurie până la bătrânețe înaintată, prin diferitele vârste sau momente ale vieții se schimbă și modul nostru de a ne machia, iar noi suntem în căutarea unor noi modalități care să fie mai în ton cu oamenii care suntem astăzi.